Kampanjen för detta år (2021) är avslutad och vi tackar alla inblandade i denna aktivitet: Deltagande restauranger som tog sig an utmaningen, lokala leverantörer som fyllde restaurangernas skafferier, Västerås tidning som hjälpte till med fotograf Avig Kazanjian samt marknadsföring och Västmanlands Turism som också hjälpte till att sprida budskapet.
200% Lokalt på Tallriken är en kampanj över sommaren 2021, närmare bestämt 15 juni till 5 september.
Kampanjen utmanar restauranger i Västmanland och Örebro län att skapa en huvudrätt med uteslutande lokala ingredienser från nämnda län.
Till utmaningen har 6 restauranger från Västmanland och 9 restauranger från Örebro län anmält sig. Till höger ser ni bilder på rätterna från restaurangerna i Västmanland. Klicka på bilden för att få en presentation av rätten och restaurangen.
Denna kampanj engagerar inte mindre än ca 50 lokala livsmedelsproducenter i båda länen. Tänk tanken om restaurangerna i vår närhet i ännu större utsträckning handlade lokalt! Detta projekt visar på potentialen i ändrat beteende. Följ länken nedan för att se engagerade producenter i Västmanland.
Skapa långsiktiga och lönsamma affärsrelationer mellan restauranger och lokala livsmedelsproducenter.
Lyfta dessa samarbeten mot restaurangens gäster för ökad förståelse kring livsmedlens ursprung och kvalitet.
Påvisa de positiva aspekterna av lokala affärer vilka genererar arbetstillfällen och skatteinkomster.
Identifiera behov av vad mer som behövs produceras i regionen.
Kampanjen: 200% Lokalt på Tallriken är en delaktivitet i det större projektet Lokalt på Menyn som finansieras av Jordbruksverket och Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling.