Lokalt på tallriken genomfördes 1 juli - 28 augusti 2022
1 Juli - 28 Augusti
Lokalt på tallriken
Sommarens godaste kampanj
Sommarens godaste kampanj
Lokalt på tallriken är kampanjen som skapar fler samarbeten mellan restauranger och producenter med ambitionen att mer restaurangmat ska bestå av mat på råvaror i säsong, från producenter i närområdet. Precis som mat och dryck alltid borde vara.
Målet är att lyfta den lokalproducerade maten och uppmana till ett mer hållbart och klimatneutralt sätt att äta ute på.
Mellan den 1 juli – 28 augusti pågår kampanjen
Om maträtterna
Restaurangerna och caféerna har själva skapat sina respektive maträtter och tagit kontakt med lokala producenter. Grundkriterierna är att 2-3 basråvaror måste komma från närområdet. Alla andra råvaror måste ha ursprung Sverige förutom vissa smaksättare som salt, kryddor med mera.
Löpande uppdateringar kan du se om du följer oss på Facebook och instagram: @smakapavastmanland.
Sommarkampanjen Lokalt på Tallriken 2022 är avslutad och vi har ett resultat. Ett samarbete mellan Smaka på Västmanland och Agro Örebro där vi utmanar restauranger att skapa varmrätter med lokala ingredienser.
Vi satte höga ambitioner och mål för detta:
Att de elva restaurangerna i kampanjen skulle nå över 3000 sålda portioner i respektive län och tillsammans över 6000 sålda portioner.
Detta mål infriades med råge!!! Ett fantastisk jobb utav samtliga restauranger resulterade i ca 3500 portioner sålda per region och över 7000 portioner totalt.
Stort tack till alla restauranger som antog utmaningen:
Stå Kök & Bar, Bryggerikrogen, Lill-Annans Bageri & Café, Hamnmagasinet, Gamla Örebro och Gro från Örebro.
Färna Herrgård, Gillet6, Hem till Gården, Nya Serveringen och Måns Ols Utvärdshus från Västmanland.
Fantastisk bra jobbat!
Målet med antalet portioner är en sak men den grundläggande utmaningen att fler och fler restauranger skiftar över till lokala livsmedel är en väldigt viktig del i Sveriges livsmedelsstrategi att öka andelen mat och dryck producerad i Sverige. Skiftet kommer också betyda mycket för vår landsbygd, arbetstillfällen, skattepengar, lokal stolthet och mycket mer.
Årets deltagande restauranger i Västmanland
Klicka på loggan för mer information om respektive restaurangs bidrag
Mälargös med uppgårds potatis, ångade betor, sösongens grönt och smörsås
ST
Restaurang STÅ /Örebro
Tre lokala tapas varierande efter säsong
gamlarebro
Gamla Örebro
Nattbakad fläsksida och krispigt bakad svål från MOAB i Kumla, örtslungad potatis samt dragonemullsion på ägg från Berga gård.
Lill-Annas
Lill-Annas, Örebro
Rostbiffsmacka med kött från Lilla Väsby Gård, bröd bakat av mjöl från Råberga
bryggerikrogen
Bryggerikrogen i Nora
Gråärtsburgare med ramslök- och rapsmajonnäs, samt grönt från lokala odlare
grythyttan
Grythyttans gästgiveri
Tartar på Närke biff med Almnäs tegelost, maskroskapris från Grythyttan, bakad gula betor från Källsmo gård.
Färna herrgård
Färna Herrgård
Rullad fläsksida från Nibble gårdsgris, örter från Färna herrgård, färskostkräm från Tvetalunds lantbruk, grönt från Hebo gård
Gillet 6
Gillet 6 /Sala
Råbiff på bringa från Faringe, lökmarmelad från Hebo trädgård, jordärtskockschips och syrligt potatisskum med örter och grillad vårlöksolja från närområdet.
Hem till gården
Hem till gården /Västerås
Bianchi pizza med surdeg från kopparlundens bageri, Salsicca från Nibble gårdsgris, cheddar/mozarella blandning, karamelliserad lök och rårörda lingon från våra skogar
Nya serveringen
Nya serveringen / Fagersta
Engelsbergare med fläskfärs från Carlströms, roslundspotatis från Hedemora, grädde och ägg från Alsbo.
Fotografer: Emma Söderberg, samt Creative mill
Tävling
Under kampanjperioden genomförs en tävling via Facebook och instagram. En vinnare per region vinner ett presentkort värt 300:- som kan användas på någon av kampanjrestaurangerna/caféerna. Bilder och material märkta #lokaltpatallriken kommer löpande under kampanjperioden att publiceras på både Facebook och instagram, du deltar i tävlingen genom att:
Lokalt på tallriken möjliggörs av stöd från EU och jordbruksfonden och är en del av projektet Lokalt på menyn som går ut på att bidra till fler lokalproducenter och större efterfrågan på lokalproducerat. Projektet ägs av den ekonomiska föreningen Smaka på Västmanland och drivs tillsammans med projektpartner AgroÖrebro.
Genom din roll som restaurangbesökare kan du uppmuntra till mer lokalodlat på menyn genom att fråga efter det på dina restaurangbesök, och därmed bidra till starkare efterfrågan på inhemsk matproduktion. Lokalt på tallriken är en kampanj som återkommer varje år och vi uppmuntrar dig som vill se mer lokalt på tallriken att sprida ordet om denna kampanj, använd #lokaltpatallriken