Bakgrund till projektet
Producentorganisationerna har i respektive län arbetat parallellt med företagsutveckling, frågor som berör marknad och försäljning och indirekt landsbygdsutveckling. Det har genererat kunskap, nätverk, utvecklingsstrategier och välgrundade framtidsvisioner. Att sätta samman denna kunskapsbank och ta del av varandras erfarenheter är ett effektivt sätt att ta steg framåt.
Tidigare arbeten sedan bl.a. Matlandet visionen och de satsningar som följer både den nationella livsmedelsstrategin men också de regionala strategierna, kan ett samarbete med fokus på ursprungsmärkning, logistik och e-handel, som viktiga ämnen för moderna och innovativa affärsmodeller stärka näringen i hela livsmedelskedjan.
Utmaning
Utlysningen efterfrågar stärkt lokal eller regional värdekedja för livsmedel. Det möter följande utmaning:
Vi behöver mer lokalt producerad mat.
Vi behöver fler producenter och företag som växer.
Det är dyrt och svårt att nå konsument. På små volymer slår kostnaden igenom stort på pris och begränsar målgruppen till de med hög köpkraft eller högt särintresse. Det begränsar tillväxten och möjligheten att bygga lokala eller regionala värdekedjor.
Möjliga vägar till konsument
Vi behöver konkurrenskraftiga alternativ för att ta lokalt och regionalt producerad mat till konsument. Befintliga aktörer har höga volymer inom smala sortiment inom primärproduktion och är kopplade till förädlingsaktörer med mycket hög volym kopplat till en mängd olika kanaler.
Nya producenter, små och de som växer har tillgång till konsumenten i första hand genom kanalerna:
Egen butik/gårdsförsäljning, egen online handel och/eller REKO.
Det är en stor utmaning att lyfta sig från den småskaliga och kanske hantverksmässiga volymen till något som kan växa till sig.
Lokalt och regionalt producerat livsmedel är inte en homogen grupp av produkter med en homogen målgrupp. Utmaningen är att kunna erbjuda och välja rätt kanaler till rätt målgrupp för en viss produkt.